Analytika

Google Analytics 4 - nastavte si na webu konverze a mikrokonverze

Nastavte si měření webu v GA4 a získejte tak lepší představu o tom, co se na webu děje. Využít to můžete efektivně i při správě a nastavení PPC kampaní, třeba pro google.

31. 05. 2023 | Vít Kašpar

Background image

V rámci nastavení analityky pro váš web je vhodné (doporučené) si nastavit několik základních událostí pro další měření návštěv a některé z nich si nastavit i jako konverzi. Jak nastavit a nakonfigurovat samotné GA4 je popsáno už v samostatném článku.

Vlastní události v GA4/GTM

Pokud chcete měřit více, a nebo sofistikovaněji události, které se dějí na vašem webu, tak se bez vlastních událostí úplně dobře neobejdete. Aby jste mohli trekovat události, potřebujete prvně nastavit pravidla, které je budou spouštět (tzv. triggery). Ty jsou dvojího typu, buď jsou samostatné a nebo skupinové (více pravidel zároveň). Jako první nastavíte vše potřebné v Google Tag Manageru a následně propojíte do GA4.

Jednoduché pravidalo pro spuštění události

Jako jednoduché pravidlo považujeme spuštění při splnění jedné podmínky. Takové pravidlo může být třeba All pages (tedy spuštění na všech stránkách) a nebo např. Kliknutí.

Nastavení spuštění události při načtení jakékoliv stránky na webu

Nastavení spuštění události při načtení jakékoliv stránky na webu

Při nastavování jednoduchých pravidel máme na možnost používat pouze operátoru NEBO a tedy daná událost se spustí při splnění alespoň jednoho z pravidel spuštění.

Nastavení spuštění události s více pravidli

Nastavení spuštění události s více pravidli

Tím můžete ve většině případů nastavit pravidla pro spuštění vaší události. Pokud potřebujete pro spuštění události nastavit sofistikovanější pravidlo (pomocí operátoru AND - "a zároveň") a splnit více kritérií, tak musíte použít skupinu pravidel, o které se dozvíte více níže.

Skupina pravidel spuštění události (group trigger)

Použití skupiny pravidel pro spouštění událostí se hodí zejména v případě, kdy chcete spustit událost a zároveň vynutit současnou platnost více pravidel. Jako příklad může být kombinace času strávené na stránce a doscrollování do určitého místa (např. níže než je 80% výšky stránky v kombinaci s časem na stránce pro 20s).

Group trigger

Group trigger

Kombinací může být i více a záleží tak čistě na vás, co budete chtít na webu měřit. Tedy můžete specifikovat jak konkrétní stránky, čas, míru scrollu uživatele a další. Vytváření naleznete v sekci Pravidla a následně výběr Skupina pravidel.

Skupina pravidel

Skupina pravidel

Nastavení spuštění události

Pokud se příliš nepohybujete v problematice webů, tak vám bude pravděpodobně dělat menší problém napasovat si na sebe správně událost a jejich spuštění (zejména pravidla spouštění podle tříd nebo ID, které naleznete v kódu webové stránky).

Nejlepším způsobem je využití funkce prozkoumat, kterou obsahuje váš webový prohlížeč a díky které dovedete určit, jaký prvek (a jeho třída apod...) je nezbytná pro spuštění (identifikaci) a následného trekování vaší událostí.

Funkce "Prozkomat" ve webovém prohlížeči

Funkce "Prozkomat" ve webovém prohlížeči

Nabídku lze vyvolat buď pravým tlačítkem myši a zvolením Prozkoumat, a nebo klávesovou zkratkou cmd+U na Mac zařízeních a nebo ctrl+U na zařízeních s Windows.

Následně vybýráte konkrétní prvky, které se po najetí zvýrazní a zobrazí třídu. Ikona se liší podle webového prohlížeče ale z pravidla se nachází v levém horním rohu:

Výběr konkrétního prvku

Výběr konkrétního prvku

Podle čeho můžeme (a nejčastěji se tak i děje) párovat části webu na spouštěcí pravidla:

  • Třídu (CSS class) daného prvku
  • ID (CSS ID) prvku nebo části webu (zadává se vč. mřížky "#")
  • Text (Click text) daného prvku
  • Odeslání formuláře (Form submit)

Možností je daleko více, ale tyto 4 patří k těm nejčastějším, podle kterých dokážeme navázat události na jejich spouštěcí části na webu. Teď trošku prakticky:

  1. Vytvoření pravidel pro spouštění událostí
  2. Nastavení událostí
  3. Propojení pravidel s událostmi

Detailní postup naleznete na komentovaném obrázku:

Nastavení vlastních událostí v GA4

Nastavení vlastních událostí v GA4

Když máte vše nastavené v Google Tag Manageru, tak je potřeba se ještě přesunout do GA4 a jednotlivé události si tam odchytat. Přejdete tedy do nastavení, kde vyberete Události.

Nastavení vlastní události v GA4

Nastavení vlastní události v GA4

Při vytváření vlastní události ve většině případů stačí vyplnit její název (ten který uvidíte následně v GA4) a napárovat jí na název události, kterou si pošlete z GTM (viz předchozí kroky). Po uložení máte hotovo a měříte.

Nastavení vlastní události - GA4

Nastavení vlastní události - GA4

Nastavení konverzí

Když máme nastavené jednotlivé události, které mají pro analytiku webu nějaký význam, tak můžeme ty podstatné z nich (třeba ty, které vedou k nákupu, objednání apod... označit jako konverzní). Takové se nám pak zobrazují i v přehledech (součtu).

Zobrazení konverzí v přehledu GA4

Zobrazení konverzí v přehledu GA4

Pro inspiraci uvádím několik možností, které mohou sloužit pro měření konverzí:

  • Odeslání poptávkového formuláře
  • Odeslání náborového formuláře
  • Kliknutí na telefonní kontakt
  • Kliknutí na e-mail
  • a další...

Označení, které události budou konverzí

Označení, které události budou konverzí

Nastavení mikrokonverzí

Jak jsem zmínil v úvodu, tak lze nastavit různé událost (třeba dobu setrvání na stránce apod...) a tím si určit i nějaké dílčí mikrokonverze. To lze následně využít pro označení publik v Google Ads apod...

Pro inspiraci uvádím několik možností, které mohou sloužit pro měření mikrokonverzí:

  • Setrvání nějaké doby na stránce (obvykle doby potřebné pro její přečtení)
  • Navštívení kontaktní stránky
  • Doscrollování do určitého místa na stránce
  • Stažení souboru (nař. pdf, e-booku,...)
  • Přihlášení se k odběru newsletteru
  • ...

Jak nastavit spouštění pravidel je popsáno již výše.

Délka uchování údajů

V rámci nastavení konverzí a mikrokonverzí na webu, bychom doporučili také nastavit a zejména prodloužit délku pro uchování údajů událostí a to na maximální dobu - 14 měsíců.

Nastavení doby uchovávání dat - GA4

Nastavení doby uchovávání dat - GA4

Díky tomu budou data o uživatelých a data ze serverů uchovávána po delší dobu.

Background image

Doporučujeme k přečtení

Přečtěte si i další články, nebo znalostní bázi se základními informacemi na správu a údržbu vašeho webu.

Image
Administrace
Zpět do znalostní báze